Smerter og skader i dine led

Både i forbindelse med arbejde, sport og fritid kan du komme ud for skader eller overbelastning af dine led. Du kan have glæde af kinesisk akupunktur hos Klinik Bendix v. fysioterapeut og akupunktør Christina Bendix Hansen til behandling af en lang række lidelser, smerter og gener i dine led. Det kan være forskellige former for ledskader, gigt, frossen skulder, hævelser, Bakers cyste, springerknæ eller uforklarlige smerter i leddene.

Årsager til ledskader og smerter

Ledskader og -smerter kan både opstå akut og over længere tid. Det kan være i forbindelse med, at du udøver sport uanset dit niveau, har hårdt fysisk arbejde eller i forbindelse med dine aktiviteter i fritiden. Skaderne kan for eksempel være: hævede slimsække, skade i en ledkapsel, et sprunget korsbånd, sener, der er sprunget i leddet eller betændelse i leddene, og slid.

Smerter i leddene kan også være følger af sygdom eller belastning over længere tid:

• Slidgigt og leddegigt
  • Frossen skulder
  • Hævelser
  • Bakers cyste
  • Springerknæ
  • Uforklarlige smerter

Sådan forbereder du dig til akupunktur:

Du bør ikke træne med høj intensitet eller være udmattet, når du kommer. En rask gå- eller cykeltur gør dog ikke noget. Inden du møder til behandling skal du huske at spise og drikke let. Akupunktur kræver, at kroppen har energi til at arbejde med.

Hvordan foregår behandlingen:

Alt efter din situation kan behandlingen bestå af akupunktur med nåle, massage, sugekopper, lægeurter (moxa) mm. helt afhængigt af din situation, og hvad vi aftaler.

Det punkt på kroppen, hvor du mærker smerterne, er ikke det samme sted, som jeg behandler på. Der er ingen helende energi tilbage i det område, hvor smerten er. Derfor hentes energien fra andre steder i kroppen til at hele det område, hvor det gør ondt.

Du kan opleve at få sugekopper på ryggen, når du har ondt i knæet, eller at jeg giver akupunktur i armen, selvom det er benet der gør ondt. Det vigtige er, at du inden for 1-2 minutter oplever, at smerterne lindres.

Behandling med lægeurter:  Jeg anvender lægeurter (moxa) til at supplere din krops egen helende energi, så du bedre kan genoprette kroppens naturlige balance og slippe af med smerter, kulde, fugt og stivhed i leddene.

Behandling med massage: I behandlingen kan der indgå massage til at løsne og blødgøre muskulaturen og senerne langs ryggen. jeg anvender også  neurologiske koordinationsøvelser til sidst i behandlingen hvis der fortsat er problemer med tilbagevendende smerter efter bestemte aktiviteter.

Vigtigt om din kost: Det er vigtigt, at du ikke på egen hånd eksperimenterer med lægeurter og forskellige kostråd, da det kan modarbejde din behandling. Hvis du tager kosttilskud, bør du informere mig om det, så jeg kan tage højde for det i planlægningen af behandlingen.

Behandlingens varighed:

Det er individuelt fra person til person, hvor mange behandlinger der er brug for. Det varierer også inden for samme type af lidelse eller gene.

Den første konsultation: Afsæt 1,5 time til samtale, undersøgelse og behandling af dig.

• Vi klarlægger dine problemer i hverdagen, dine smerter, hvornår og hvor de opstår.
  • Du får en grundig undersøgelse for at skabe et billede af din generelle helbredstilstand,
  • Du får behandling, og vi finder ud af, hvad der virker bedst for dig
  • Vi planlægger dit behandlingsforløb. Vi prioriterer, hvad du får behandlet først, hvis du også ønsker behandling for andre gener.

Efterfølgende konsultationer: Du skal afsætte 45-60 minutter, hvor vi kort taler om, hvordan det er gået siden sidst, hvordan din dagsform er, og hvordan vi behandler på dagen.

Gør det ondt?

Akupunktur opleves forskelligt fra person til person. Som regel føles akupunkturnålene bare som et prik. Men ja, det kan gøre ondt, oftest meget kortvarigt, lige når nålene sættes i. Smerten kan stråle ud fra det sted, hvor nålen er sat, og det er tegn på, at der er god kontakt til energibanerne.

Bivirkninger efter akupunkturbehandlingen

Udover de nævnte er der ingen bivirkninger ved akupunktur. Hvis du alligevel oplever et øget ubehag, eller smerte efter en behandling, bør du kontakte Klinik Bendix hurtigst muligt. Hvis du får åndenød, bør du kontakte din læge.

Har du spørgsmål?

Kontakt Klinik Bendix v. fysioterapeut og akupunktør Christina Bendix Hansen, hvis du har spørgsmål til behandlingen. Tlf. 42 70 20 22 – mail: cb@klinikbendix.dk