Piskesmæld - whiplash

Akupunktur er velegnet til at lindre smerter og genopbygge væv, sener og muskler i nakke og hals efter piskesmæld – whiplash. Allerede efter en-to behandlinger vil du mærke en lettelse. Efterhånden vil symptomer og smerter aftage i styrke, og der bliver længere tid imellem, at du mærker dem.

Jo længere tid, du har gået med et piskesmæld, jo længere tid har strukturerne i hals og nakke ikke fået tilstrækkelig næring af ilt og blod, som giver kroppen den nødvendige energi til at hele. Derfor kan det tage tid, før alle symptomer er væk.

Kommer du indenfor 48 timer kan jeg fjerne alle symptomer på en behandling. Kommer du indenfor 3 måneder tager det som regel 3-5 behandlinger og efter de 3 mdr kan det tage op til 12-15 behandlinger inden de skadet strukturer er helet. Har du haft piskesmæld i mange år med daglige gener kan det tage længere tid inden du er helt symptomfri.

Årsager til piskesmæld

Piskesmæld er en pludselig opstået forstrækning af halsen og nakkens væv. Det er en følge af, at du har oplevet en kraftig påvirkning af din hals og nakke. Det kan opstå ved et trafikuheld, hvor du oplever et kraftigt ryk i din hals og nakke. Det kan også opstå efter andre typer af uheld for eksempel slag, cykling, ridning, dykning osv. Hvis smerter og symptomer varer ved over lang tid, kalder man det piskesmæld- eller whiplash-syndrom.

Forberedelse til akupunktur

Du bør ikke træne med høj intensitet eller være udmattet, når du kommer. En gå- eller cykeltur gør dog ikke noget. Inden du møder til behandling skal du huske at spise og drikke let. Akupunktur kræver, at kroppen har energi at arbejde med.

Hvordan foregår behandlingen

Det punkt på kroppen, hvor du mærker smerterne, er ikke det samme sted, som jeg behandler på. Der er ingen helende energi tilbage i det område, hvor smerten er. Derfor henter vi energi andre steder i kroppen til at hele det område, hvor det gør ondt.

I behandlingsforløbet anvender jeg forskellige metoder. Det kan både være nåle, sugekopper, massage, lægeurter (moxa) og øvelser. Sammen finder vi frem til det, der giver dig den hurtigste vej til helbredelse.

Det vigtige er, at du inden for 1-2 minutter oplever, at smerterne lindres.

Smerter kan vende tilbage

Nogle dage efter behandlingen kan du opleve, at smerterne vender tilbage. Det skyldes, at der er mange affaldsstoffer, som skal renses ud, før du bliver helt fri for smerter. Jo før du kommer i behandling, efter piskesmældet er opstået, jo hurtigere kan du blive smertefri igen. I langt de fleste tilfælde vil du opleve lindring allerede efter en-to behandlinger.

Behandling med lægeurter

Jeg anvender lægeurter (moxa) til at supplere din krops egen helende energi, så du bedre kan genoprette kroppens naturlige balance og slippe af med smerter og stivhed i hals og nakke.

I behandlingen kan der indgå massage til at løsne og blødgøre muskulaturen og senerne langs ryggen. jeg anvender også neurologiske koordinationsøvelser til sidst i behandlingen hvis der fortsat er problemer med tilbagevendende smerter efter bestemte aktiviteter.

Vigtigt om din kost: Det er vigtigt, at du ikke på egen hånd eksperimenterer med lægeurter og forskellige kostråd, da det kan modarbejde din behandling.

Behandlingens varighed: Det er individuelt fra person til person, hvor mange behandlinger der er brug for. Det varierer også inden for samme type af lidelse eller gene.

Den første konsultation: Afsæt 1,5 time til samtale, undersøgelse og behandling af dig.

• Vi klarlægger dine problemer i hverdagen, dine smerter, hvornår og hvor de opstår.
  • Du får en grundig undersøgelse for at skabe et billede af din generelle helbredstilstand.
  • Du får behandling, og vi finder ud af, hvad der virker bedst for dig.
  • Vi planlægger dit behandlingsforløb, og vi prioriterer, hvad du får behandlet først, hvis du også ønsker behandling for andre gener.

Efterfølgende konsultationer: Du skal afsætte 45-60 minutter, hvor vi kort taler om, hvordan det er gået siden sidst, hvordan din dagsform er, og hvordan vi behandler på dagen.